
Різнобарвна палітра творчості Наталії Слободян (Кольги)
Дрогобицький музичний фаховий коледж імені Василя Барвінського – це потужний навчально-мистецький центр із цікавими традиціями, багатими творчо-педагогічними здобутками, де навчається талановита молодь з різних куточків України. Чимало років активної творчо-педагогічної праці присвятила цій освітній інституції на відділі спеціального фортепіано піаністка-педагог, багатогранна особистість – Наталія Слободян (Кольга), яка належить до грона митців і педагогів, що вирізняються незалежністю мислення, оригінальністю, ініціативністю, педантичною строгістю, чесністю, працездатністю, ентузіазмом і особливим творчим горінням.
Народилася Н.Слободян (Кольга) у мальовничому, переповненому духом давнини місті Західного Поділля Кам’янець-Подільському, розташованому на лівій притоці Дністра – річці Смотрич. Тут відбулось перше знайомство з музикою у Кам’янець-Подільській музичній школі, де впродовж чотирьох років навчалась у класі фортепіано у педагога Валентини Новицької. Усвідомлюючи талант своєї доньки, її бажання навчатись, прагнучи дати їй добру фахову освіту, мати маленької піаністки – Тамара Хоптинська наважилася віддати її на навчання до Львівської десятирічної музичної школи-інтернату (тепер це музична школа-інтернат ім. С. Крушельницької), яка стала важливою віхою у формуванні особистості, правдивою школою життя і врешті-решт тут відбувся вибір майбутньої професії – музиканта-педагога. Ці роки залишаються в пам’яті Н. Слободян (Кольги) як надзвичайно приємні, але й важкі, адже навчання відбувалось далеко від рідної домівки. Проте заняття у класі фортепіано в педагога Галини Довженко, вдосконалення своєї майстерності, виконання все складнішого фортепіанного репертуару настільки захоплювали, що нівелювали усілякі побутові й життєві негаразди.
Закінчивши у 1968 році Львівську музичну школу-інтернат, Н. Слободян (Кольга) вступила до Львівської державної консерваторії ім. М. Лисенка, де продовжила професійне цілеспрямоване навчання в стінах цього поважного мистецького закладу на фортепіанному факультеті у класі відомого педагога, прекрасної піаністки, доцента Дзвенислави Левицької-Стернюк – учениці видатних Володимири Божейко, Людмили Уманської та Олега Криштальського. Під час навчання в консерваторії відбувались процеси фахового зросту, нагромадження в репертуарі студентки все нових і нових імен знаних композиторів та їх музики. Хоч виконувані твори в навчальних програмах сприяли різнобічному вдосконаленню майстерності, все ж їм були притаманні експресія виразу, темперамент, гострі емоційні контрасти, тобто ті почуття, які були близькі художній манері виконання молодої піаністки. Свідченням цього є програма випускного іспиту Н. Слободян (Кольги) у Львівській консерваторії ім. М. Лисенка, до якої увійшли Прелюдія і фуга с-moll Д. Шостаковича, Соната f-moll Й. Брамса, Соната № 4 С. Прокоф’єва, Концерт № 3 для фортепіано з оркестром С. Рахманінова та Експресії А. Нікодемовича. Головою державної іспитової комісії був знаний піаніст, педагог Олександр Александров – завідувач кафедри спеціального фортепіано Київської консерваторії, який виділив талановиту випускницю і порадив продовжувати навчання.
Після закінчення консерваторії у 1973 році Н. Слободян (Кольга) розпочала працю на посаді викладача фортепіано Дрогобицького музичного училища, а в 1974 році вступила до виконавської асистентури-стажування при Київській державній консерваторії ім. П. Чайковського в клас доцента Оксани Холодної, учениці Олександра Гольденвейзера та Генріха Найгауза. Перший концерт у Києві став пам’ятним, адже слухачами талановитої піаністки були відомі виконавці і педагоги О. Шпот, О. Попіль, О. Алєксандров, Т. Кравченко, Є. Рябов, В. Воробйов. За роки навчання в Києві аспірантка Н. Слободян (Кольга) поставала перед слухачами на іспитах та концертах з широким і різноманітним репертуаром, в її програмах звучали твори Баха, Бетговена, Брамса, Прокоф’єва, Скрябіна, Рахманінова, Шостаковича та ін.

Незабутніми стали три вечори (Дрогобич, Львів, Київ), присвячені творчості Ваграма Бабаяна та особисте знайомство з вірменським композитором. У програмах цих концертів піаністка виконувала Сонату для двох фортепіано та Сонату для фортепіано і литавр композитора (після прочитання твору Камю «Сторонній»). З особливим задоволенням згадується виступ у Львові, адже серед слухачів був видатний український композитор Станіслав Людкевич.
У 70-80-х рр. XX ст. Н. Слободян (Кольга) активно концертувала. Володіння багатою звуковою палітрою і добрими технічними засобами давали можливість виконувати різноманітний репертуар: монументальні твори, що вимагають точного почуття форми, мініатюри і ефектні віртуозні п’єси. Серед виконуваних у сольних концертах композицій хочеться виділити Прелюдії і фуги, Англійську сюїту d-moll Й.-С. Баха, Сонату № 30 E-dur, тв. 109 Л. Бетговена, Сонату с-moll Ф. Шуберта, Етюди-картини тв. 39 С. Рахманінова, Думки та Сонату № 7 С. Прокоф’єва, «Картинки з виставки» М. Мусоргського (улюблений твір піаністки). Всього не перелічити. Авторці публікації пригадується сольний виступ Н. Слободян (Кольги) в червні 1988 року в залі Дрогобицького музичного училища. Програму концерту складали такі композиції: Чакона Й. Баха-Ф. Бузоні, Музичні моменти тв. 94 Ф. Шуберта та Сонати тв. 10 № 3 і тв. 81 № 26 Л. Бетговена, які звучали класично строго і разом з тим піднесено-натхненно. Незабутнім є захоплення, яке отримала, слухаючи гру свого педагога. Художня манера піаністки відзначалася своєрідністю. Найпримітнішою була музична зосередженість. Інтерпретація виконуваних творів визначалася витонченим відпрацюванням деталей, продуманістю артикуляції, пишнобарвністю фортепіанної палітри, яскравістю звуку.
Упродовж 2005-2009 років Наталія Слободян (Кольга) у фортепіанному ансамблі з Оленою Дмитрієвою виступала у трьох концертних програмах, продемонструвавши у виконанні оригінальних творів Й. Баха, В. Моцарта, Ф. Шуберта партнерське спілкування в ансамблі, тонке співвідношення виконавських партій, піаністичну майстерність, витончене звучання інструментів.

Велетенською ділянкою мистецької діяльності Н. Слободян (Кольги) є педагогічна праця. Через клас викладача пройшли десятки учнів, які характеризувались різноманітним рівнем музичної підготовки та ступенем обдарованості. Надзвичайно вимоглива, принципова, енергійна, завзята у роботі, але разом з тим чутлива, доброзичлива та відкрита особистість, вона вміє зацікавити учнів, запалити їх бажанням до знань, відкривати їм найпотаємніші нюанси музики.
Як педагог-виконавець Н. Слободян (Кольга) завжди була взірцем реального прикладу, живого показу. Велетенський педагогічний досвід викристалізувався в основні педагогічні принципи:
• совісне і терпеливе ставлення до праці;
• систематичність у заняттях;
• педантичність, точність;
• віра в те, що не існує недосяжних вершин, людина повинна розкрити в собі всі Богом дані таланти;
• бездарних учнів не буває!
У своїх вихованцях педагог цінує вірність, наполегливість і волю. Майже кожного року кращі студенти класу Н. Слободян (Кольга) представляли сольні звітні концерти, виносячи на суд слухачів цікаві програми, ґрунтовно продумані й укладені педагогом, зважаючи на індивідуальні риси кожного юного виконавця, насичені творами різних стилів з обов’язковим включенням композицій сучасних композиторів і українських авторів. Серед таких студентських концертів варто згадати виступи Лариси Молчанової (1979), Наталії Ананенко, Олександри Німилович, Ірини Лешко (1984), Іоланти Давидчак (1987), Богдани Семків (1988, 1989), Галини Ковалюк (1988), Юрія Бервецького (1989), В. Яворської (1991), Вікторії Чумак (1993), Людмили Равлюк (1996), Марії Азізової (2000), Оксани Шимко (2005), Галини Чорній (2007), Ольги Дробиняк (2009, 2010), Уляни Созанської (2014), Наталії Нестерівської (2016). Сьогодні ці випускники плідно працюють на ниві українського музичного мистецтва.
Цікавими та повчальними були тематичні вечори, організовані педагогом: присвячені творчості В.-А. Моцарта (1989, де виступали Б. Семків, Г. Ковалюх, І. Давидчак); концерт до 115-ліття від дня народження С. Рахманінова (1988, виконавці – В. Тодус, В. Яворська, Н. Михайлівська, Н. Дика, Б. Семків, Ю. Бервецький). Студенти класу Н. Слободян (Кольги) завжди активно беруть участь у концертах, організованих фортепіанним відділом музичного училища, присвячених творчості українських та зарубіжних композиторів. Серед випускників класу педагога вирізняються успіхами у педагогічній праці: Т. Фойдер, В. Чумак, В. Завгородня, О. Шимко, О. Юрчакевич, М. Ярмоленко, О. Іваник, Н. Сулій, О. Карпин, О. Антипова, А. Боднар, О. Попик, К. Тимик, М. Дмитришин, У. Гусєва, Д. Гомзяк, І. Лужецька, С. Бартків, О. Юрків, Т. Нуждяк, Д. Мисак.
Педагог, плекаючи необхідні піаністичні навики і прийоми, завжди допомагала студентам розкривати зміст творів, поетичний образ, зробити аналіз форми і структури композиції – мелодії, гармонії, ритму, поліфонії, фактури і т. ін. – тобто відкривала особливості музики та способи їх втілення.
Н. Слободян (Кольга) не обмежується замилуванням до музики й свого фаху, а цікавиться мистецтвом загалом, літературою, поезією, філософією, багато подорожує. В середині 90-х рр. XX ст. навчалася в Дрогобицькому катехитичному інституті, прагнучи пізнати науку Христа, розвинути в собі та своїх вихованцях всі три сили душі: розум, почуття і волю; стати доброю християнкою і в такому ж дусі виховувати учнів, несучи до них і релігійні правди, намагаючись, попри надання їм добрих фахових знань, допомагати розкривати відносини в сучасному суспільстві і проблеми, які виникають у повсякденному житті. Педагогічна і виконавська діяльність – дві нерозривні вітки багаторічної плідної праці майстра музичного виховання, піаністки Наталії Слободян (Кольги).
Олександра Німилович
доцентка Дрогобицького державного педагогічного
університету імені Івана Франка,
членкиня Національної спілки композиторів України