Микола Ластовецький. Кантати «Повернення Дрогобича»,  «Псалми Давида». Нові видання

Микола Ластовецький. Кантати «Повернення Дрогобича», «Псалми Давида». Нові видання


Серед сучасних українських композиторів, які в останні роки здобувають щораз більше визнання як в Україні, так і за її межами, достойне місце належить М.Ластовецькому.
Микола Ластовецький – заслужений діяч мистецтв України, член НСКУ, доцент ДДПУ ім.І.Франка, лауреат міжнародної премії ім.С.Гулака-Артемовського, музикознавець, педагог, багатолітній директор Дрогобицького музичного училища імені В.Барвінського (нині фахового коледжу), автор численних наукових досліджень та публікацій у пресі.
Композиторська спадщина митця передусім вбирає в себе всі найважливіші для українського мистецтва теми, образи, жанри та форми, продовжуючи насамперед здобутки галицької композиторської школи (М.Ластовецький закінчив ЛДМК ім. М.Лисенка, навчаючись у відомих митців Р.Сімовича, С.Людкевича, Е.Кобулея, А.Кос-Анатольського та ін.).
Творчості композитора властиве продовження традицій української класичної музики: міцна опора на український мелос пісенної творчості, її метроритміку та глибинні інтонації в значному обсязі субетнічних виявів (Бойківщина, Поділля тощо). Трактування фольклорного матеріалу наділене і рисами експерименталізму, завдяки чому твориться нове відчуття національного, новий незвичний погляд на можливості фольклору.
Микола Ластовецький плідно працює у багатьох жанрах: спектр творчого доробку композитора охоплює фортепіанну та вокально-хорову сфери, симфонічні жанри, музику до понад двадцяти драматичних вистав та ін. Митець велику увагу приділяє симфонічному оркестру, його цікавлять можливості розвитку великих форм (симфонії, кантати, симфонічної поеми) як способу виявлення симфонічного мислення. Тому не дивною є вагома присутність у доробку композитора симфонічних («Sinfoniarustika», симфонієта «Пам’яті героїв Крут», поеми «Галичина», «Лірична поема», увертюра «Бойківська», симфонічний прелюд «Пісня про Кармелюка», «Елегія пам’яті В. Барвінського») та вокально-симфонічних творів («Заспів» на сл. В. Чумака, «Пісня про Чорновола» на слова М. Шалати).
Доробок митця нещодавно поповнився новими виданнями. Це партитури кантат «Повернення Дрогобича» і «Псалми Давида».
Кантата «Повернення Дрогобича» для солістів,хору та симфонічного оркестру на слова Юрія Дрогобича, Федора Малицького, Романа Пастуха, Миколи Ластовецького написана ще у 1999році. Вперше прозвучала того ж року на урочистому відкритті пам’ятника відомому вченому Юрію Котермаку в його рідному місті у виконанні зведених хорів Дрогобицького державного музичного училища ім. В.Барвінського, ансамблю пісні і танцю «Верховина», народної хорової капели «Gaudeamus» Дрогобицького державного пе¬да¬го¬гіч¬но¬го університету ім. І.Фран¬¬ка та симфонічного оркестру музичного училища (нині-коледжу).
Кантата в авторському перекладі з симфонічної партитури на фортепіанний супровід була видана ще у 2006 році.
У передмові до видання, музикознавця Зоряна Ластовецька-Соланська зазначає, що авторська концепція твору, обумовлена його присвятним характером, втілилась, насамперед, у виборі текстів, які послідовно розкривають основні віхи життя Юрія Дрогобича, а у фіналі змальовують його сучасне, звичайно,- символічне повернення до рідного міста у вигляді пам’ятника, через майже шість довгих століть!
М.Ластовецький перший (і наразі єдиний) український композитор, який звернувся до поезії Юрія Дрогобича і присвятив Genius loci Drohobicz масштабний вокально-симфонічний твір.
Кантата «Псалми Давида» для солістів, мішаного і дитячого хорів та симфонічного оркестру написана на канонічні біблійні тексти і створена на замовлення єпископату Самбірсько-Дрогобицької Єпархії УГКЦ у 2000 році.Кожна з семи частин кантати має назву: «Прослави», «Благослови», «Подяки», «Прохальні», «Блаженні», «Прослава».
Твір вперше прозвучав на урочистій академії на відкритті пам’ятника «На честь 2000-ліття Різдва Христового – Борцям за волю України» у виконанні симфонічного оркестру та хорів музичного училища, дитячого хору «Відлуння», керівник Н.Бунь, солістів В.Білас, А.Нечай, К.Сятецького, о.Т.Коберинка.
Кантата має яскраво виражене художньо-естетичне, пізнавальне та виховне значення, вона прославляє могутню духовну життєдайну велич Всевишнього, до якого у молитвах, з вірою та надією, уповають вірники всього світу.
Симфонічні партитури кантат М.Ластовецького рекомендовані як навчально-методичні посібники педагогічного репертуару та адресовані викладачам і студентам музичних середніх та вищих навчальних закладів.
Грунтовний аналіз музичного матеріалу у передмові до видань зроблений Зоряною Ластовецькою-Соланською, кандидатом мистецтвознавства, доктором філософії, доцентом кафедри історії музики ЛНМА імені М.Лисенка. Гарний дизайн обкладинок, зроблений автором, репрезентує картину невідомого художника XIX ст., на якій зображений Біблійний цар Давид-Псалмоспівець (1035-965 рр. до н.е.) та світлини прем’єри кантати «Повернення Дрогобича» на відкритті його пам’ятника у 1999 році.
Сподіваємося, що видання симфонічних партитур кантат Миколи Ластовецького стане знаковою подією мистецького життя нашого міста і сприятиме поширенню творів наших земляків в мистецькому соціумі не тільки Дрогобича, але й України та світу.

Лариса Соловей,
викладач ДМФК ім.В.Барвінського

Accessibility menu
Contrast settings
Rozmiar czcionki
Letter spacing
Line height
Obrazki
Font
Reset the settings