Теорії музики та музичної літератури

ЦК Теорія музики

Голова ЦК "Теорія музики" – Лариса СОЛОВЕЙ, Голова ЦК "Музична література та фольклор"– Оксана РУДАВСЬКА

Відділ теорії музики розпочав свою роботу у 1964 році, однак викладання предметів музично-теоретичного циклу розпочалося одночасно з відкриттям музичного училища в 1945 році.

Серед перших викладачів, які стояли біля витоків і становлення відділу були: В.Анненков, В.Загорцев, С.Томльонов, Ф.Скоріна, А.Шраєр, О.Шумова, В.Пилипюк, О.Нижник, С.Кальченко, а згодом Я.Бодак, А.Мельник, Н.Височанська, К.Ковшевацька, О.Ярка, В.Грабовський, О.Дмитрієва, М.Ластовецький.

80

Упродовж різних періодів завідувачами відділу були: Р.Блажкевич, В.Пилипюк, Я.Бодак, М.Ластовецький, О.Дмитрієва.

З 1984 року з метою оптимізації навчально-виховного процесу відбувся розподіл відділу на два навчально-виховних підрозділи: циклова комісія теорії музики та циклова комісія музичної літератури, якими завідують О.Рудавська (з 2020р.) та Л.Соловей (з 1995р.). У поточній роботі циклові комісії працюють як окремі адміністративні підрозділи, однак їх діяльність об’єднується спільними засадами, завданнями у вихованні професійного музиканта.

Впродовж багатьох років колектив формувався професійно, зростав, окреслював своє творче обличчя. Зараз на відділі працюють 13 викладачів, різних за віком, стилем роботи, але єдиних у прагненні ділитися знаннями, виховувати національно свідому людину. Усі разом вони збагачують і гармонійно доповнюють одне одного, це справжній високопрофесійний колектив викладачів.

Сьогодні на відділі теоріі музики працюють висококваліфіковані спеціалісти, викладачі з великим педагогічним досвідом, працьовиті, талановиті, справжні фахівці музично-педагогічної справи:

М.Ластовецький, В.Грабовський, О.Дмитрієва, О.Криницька, Л.Соловей, О.Сеник, М.Блажкевич, Н.Семків, Г.Шимоняк, Л.Щурик, З.Лельо, І.Мартинів, О.Рудавська, Ю.Бурда.

Протягом тривалого часу на відділі працювали Т.Кузнєцова, О.Зинич, С.Кушнір, А.Велика, О.Строкун, Л.Миронишина, У.Хомандяк.

Ми згадуємо з великою пошаною, вдячністю і теплотою прекрасних людей, своїх друзів, наставників, колег: О.Нижника, В.Пилипюк, Н.Височанську, К.Ковшевацьку, А.Мельник, Я.Бодака, О.Ярка, Ю.Сидоряка, Н.Мойсеєнко, С.Кальченко, Н.Макуцьку, пам'ять про яких ми зберігаємо, які, на жаль, уже не з нами.

Колектив відділу пишається своїми досягненнями, багаторічними традиціями, розвиненою матеріально-технічною базою, вагомим досвідом у підготовці кваліфікованих молодших спеціалістів.

Теоретичний 1986

Ми гордимося нашими випускниками, які присвятили себе мистецтву, ставши видатними вченими, фольклористами, мистецтвознавцями та талановитими митцями в галузі музики. Це:

Я.Бодак – музикознавець, педагог, етномузиколог,дослідник лемківської культури та історії, член НСКУ;

З.Ластовецька-Соланська – кандидатка мистецтвознавства, професорка, завідувачка кафедри історії музики та відповідальна особа із забезпечення діяльності разових спеціалізованих вчених рад ЛНМА ім. М.Лисенка;

Б.Луканюк– музикознавець, заслужений працівник України, кандидат мистецтвознавства, багаторічний професор ЛНМА ім. М.Лисенка, член НСКУ;

Б.Сюта – доктор мистецтвознавства, професор НМАУ ім. П.Чайковського, член НСКУ;

В.Сивохіп – народний артист України, заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, генеральний директор Львівської національної філармонії ім М.Скорика;

О.Путятицька – завідувачка відділу аспірантури та докторантури, кандидатка мистецтвознавства, доцентка, професорка НМАУ ім. П.Чайковського;

Л.Путятицька – кандидатка мистецтвознавства, викладачка НМАУ ім.П.Чайковського;

Р.Стельмащук – кандидат мистецтвознавства, доцент ЛНМА ім.М.Лисенка;

О.Письменна – кандидатка мистецтвознавства завідувачка кафедри теорії музики, професорка ЛНМА ім. М.Лисенка;

А.Карпінець – доцент кафедри академічного диригування КНУКІМ, головний хормейстер Хору Академічного ансамблю пісні й танцю Національної гвардії України, художній керівник камерного хору «Пектораль»;

Ю.Дубинчук – майор, начальник та військовий диригент оркестру Головного управління Національної гвардії України;

М.Янишин-Прийменко – докторка філософії, культурологиня;

Л.Федоронько – кандидат мистецтвознавства, доцент ДДПУ ім. І.Франка;

А.Славич – старший викладач, магістр педагогічної освіти ДДПУ ім. І.Франка;

керівниками мистецьких шкіл регіону стали Г.Лемех, І.Олійник, І.Гавриляк (Квик).

Випускники відділу теорії музики продовжують навчання у ЛНМА ім М.Лисенка, НМАУ ім. П.Чайковського, ОНМА ім. А.Нежданової, ДДПУ ім.І.Франка (Т.Павлів, А.Формазюк, Ю.Олійник, С.Токар, Ю. Фиштик, Т.Бабій, М.Кісіль, Д.Лящук, Д.Винник та ін.).

Переважна більшість студентів відділу визначає свою спрямованість до теорії музики ще в період навчання в музичній школі. Опановувати цю спеціалізацію престижно і перспективно. Грунтовні знання з музично-теоретичних предметів, які отримують під час навчання студенти не тільки спеціалізації «Теорія музики», але й виконавських відділів дають змогу нашим випускникам продовжувати вдосконалюватись у закладах вищої освіти України і займатися науковою роботою. Базові професійні знання з теоретичних дисциплін тут здобували майбутні науковці у галузі музичного мистецтва – О.Бенч, Ю.Медведик, М.Михаць, С.Димченко, М.Кисилевич-Тейлор, В.Федоришин, О.Катрич, Т.Молчанова, Н.Дика, О.Дітчук, Л.Садова, Я.Ношин, А.Душний, О.Німилович, У.Молчко, І.Фрайт, Ю.Чумак, О.Бобечко, В.Салій, Р.Михаць, О..Дмитрієва та ін.

За час існування відділу викладачами вироблені ефективні форми і методи організації навчально-виховного процесу: лекції, дискусії, семінари, мультимедійні презентації, творчі практикуми, виступи з цікавими повідомленнями перед різною аудиторією, колоквіуми, публічний захист курсових робіт, зустрічі з цікавими людьми, залучення до роботи обласного семінару викладачів ДМШ, організація концертно-просвітницьких заходів тощо.

Викладачі працюють у складах журі з музично-теоретичних олімпіад обласних, регіональних конкурсів серед учнів ДМШ, Всеукраїнського конкурсу з теорії музики імені Т.С.Кравцова, конкурсу «Барвін’ок» та ін. – Л.Соловей, О.Рудавська, О.Дмитрієва, О.Сеник, М.Ластовецький, Л.Щурик, З.Лельо.

Навчально-методична робота відділу спрямована на вдосконалення викладання музично-теоретичних предметів. Викладачі циклових комісій постійно здійснюють методичну роботу із забезпечення навчального процесу необхідними матеріалами, оновлюють і розробляють авторські програми з урахуванням сучасних вимог, методичні посібники та рекомендації з проведення практичних занять і самостійної роботи студентів, комплексні контрольні роботи, виступають із доповідями на науково-методичних конференціях. Численні методичні розробки, напрацьовані викладачами-теоретиками, є корисним і цікавим матеріалом, який широко застосовується у навчальному процесі та спрямований на оптимізацію процесу навчання та виховання студентів. Сучасні інтерактивні технології впевнено увійшли у навчальний процес та стали звичним явищем для викладачів та студентів.

З метою популяризації мистецтвознавчих знань, збереження культурної спадщини наш відділ став ініціатором і активним учасником щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції «Музична Україніка (композитори України у парадигмі світової музичної культури)», в якій беруть учать провідні музикознавці України.

Матеріали конференцій, упорядковані О.Сеник, виходять друком та сприяють розвитку українського музичного мистецтва.

Цьогоріч відбудеться ювілейний V Відкритий регіональний конкурс з музично-теоретичних предметів «Барвін’ок». У конкурсах беруть участь учні навчальних закладів не лише Львівщини, а й інших регіонів України.

Викладачі відділу активно займаються і науковою роботою, яка спрямована на дослідження історичних та теоретичних мистецьких проблем, а також розробки ефективних методик у сфері викладання музично-теоретичних дисциплін.

Згадаємо лише деякі публікації: Я.Бодак, Л.Соловей. «Українська та зарубіжна музичні літератури» – програма-конспект та методичний посібник для викладачів ПСМНЗ України, Я.Бодак. «Зарубіжна музична література», «Музичний фольклор. Запис та розшифрування музичного фольклору». Навчальні програми для ВНЗ культури і мистецтв І-ІІ р.а. укладені М.Ластовецьким, О.Сеник, О.Дмитрієвою, Н.Семків, О.Рудавською.

Серед сучасних видань: О.Сеник. Практичний довідник «Аналіз музичних творів» та Навчальний посібник «Гармонія» для закладів фахової передвищої освіти, О.Сеник, Ю.Чумак. «Будівля Дрогобицького музичного фахового коледжу як парадигма культурологічної історії міста» та друге видання монографії «Дрогобицький музичний коледж імені В.Барвінського: проєкція з минулого в сучасне», І.Мартинів. Збірник «Народні пісні села Ходовичі в записах Євстахія Дюдюка».

Розуміючи значення ролі музики в суспільстві, вихованні молоді, викладачі відділу виступають пропагандистами музичного мистецтва, активними дослідниками творчості В.Барвінського та його сучасників, беруть участь у чисельних культурно-мистецьких заходах, Всеукраїнських та міжнародних конференціях, публікують наукові і науково-педагогічні праці.

Згадаємо лише деякі публікації: М.Ластовецький. Як присвоювалось ім’я Василя Барвінського Дрогобицькому музичному училищу, Л.Соловей. Отець М.Вербицький – композитор, громадський діяч, автор гімну «Ще не вмерла України, О.Рудавська. Композиторські техніки ХХ-ХХІ століття в творчості М.Ластовецького, Л.Щурик. Кімната музей Василя Барвінського, О.Дмитрієва. Сторінками книги Олексія Войтенка «In memoriam. Композитор Володимир Загорцев», З.Лельо. Стежками хорової музики для дітей та юнацтва Миколи Ластовецького, Н.Семків. Увертюра «Бойківська» М.Ластовецького як приклад синтезу форм на основі музичного фольклору, О.Сеник. Василь Барвінський в культурологічному просторі Львова в період німецької окупації, В.Грабовський. Харківський епізод з подорожі В.Барвінського по Україні, О.Криницька. Мирон Юсипович і опера Ріхарда Вагнера «Лоенгрін» у Львові, Ю.Бурда. Збірка В.Барвінського «Наше сонечко грає на фортепяні»: історія написання та її характерні особливості».

Багато цікавих зустрічей, майстер-класів, знакових мистецьких та наукових заходів, організовує музей В.Барвінського, яким керує і дбає про збагачення його фондів Л.Щурик.

Теоретичний 90

На відділі є члени НСКУ, які активно репрезентують українське мистецтво на всіх рівнях, займаються науковою роботою в галузі музикознавства – В.Грабовський, композиторської творчості – М.Ластовецький.

В.Грабовський – музикознавець, культуролог, голова Дрогобицької організації НСКУ, лавреат премії імені М.Лисенка, володар почесного звання Республіки Польщі «Zaslużony dla kultury Polskiej», організатор мистецького життя. Це – організація концертів та конференцій, зустрічей з цікавими людьми (Б.Фільц, Л.Дичко, М.Степаненко, Р.Савицький-мол., І.Соневицький, Л.Грабовський та ін). В доробку автора – понад триста друкованих матеріалів (статті, рецензії, есеї та ін.), опублікованих у вітчизняних та зарубіжних наукових збірниках, часописах (журнали «Музика», «Українська культура», «Літопис Бойківщини» (Україна-США-Канада); газети «Культура і життя», «Українська музична газета»(Україна), «Свобода», «Америка»(США) та ін. В.Грабовський є автором та редактором-упорядником низки книг, посібників та нотно-музичних збірників, серед іншого, збірники, присвячені композиторові В.Барвінському, нотні видання творів Б. Фільц, М.Колесси, Л.Дичко. Серед останніх грунтовних досліджень: «Музика і націоналізм. Паралелі та перехрестя», «Сумління інтелігента».

М.Ластовецький – композитор, музикознавець, заслужений діяч мистецтв України, член НСКУ, лавреат Міжнародної літературно-мистецької премії ім.С.Гулака-Артемовського, мистецької премії імені Юрія Дрогобича, премій імені Станіслава Людкевича та імені Віктора Косенка, багатолітній директор Дрогобицького музичного училища імені В.Барвінського (нині фахового коледжу) (1984-2015), автор численних наукових досліджень: «М.Колесса про С.Людкевича та В.Барвінського», «Друковане слово Миколи Колесси», «Т.Шевченко в епістолярній спадщині М.Лисенка», «Станіслав Людкевич та Микола Колесса – корифеї української музики ХХ століття» та ін.

М.Ластовецький працює у різних жанрах і формах. Панорама його творчого доробку охоплює симфонічну, вокально-хорову, камерно-інструментальну, фортепіанну царини, музику до драматичних вистав та ін.

Серед них – кантати «Повернення Дрогобича», «Псалми Давида», «Пісня про Чорновола», симфонічні поеми «Галичина» та «Львів», сюїта «Верховинці», увертюра «Бойківська», «Лірична поема», «Елегія Василю Барвінському» , «Фортепіанні п’єси для дітей та юнацтва», хорові твори на слова І.Франка, Л.Українки, Ф.Кривіна, М.Рильського, А.Малишка, П.Перебийноса та ін. Твори останніх років присвячені важливим і актуальним темам нашої історії, резонують з викликами та потребами сучасності, з теперішніми подіями, це хорові твори «Бог. Україна: Слава Україні! – Героям слава! Народ», хоровий концерт № 4 «Я вірю, моя ти Батьківщино!», Симфонієта «Пам’яті героїв Крут», «Легенда про Кармалюка» для симфонічного оркестру.

80-річний ювілей Дрогобицького музичного коледжу ім. В.Барвінського й 60-річчя відділу теорії музики викладачі зустрічають значними досягненнями в педагогічній, науковій, музично-громадській діяльності. Cвоєю щоденною кропіткою працею вони сприяють розвитку української музичної культури та з надією дивляться у мирне майбутнє.

Accessibility menu
Contrast settings
Rozmiar czcionki
Letter spacing
Line height
Obrazki
Font
Reset the settings