Музичний дивосвіт творчості Лесі Дичко

/до ювілею української композиторки Л.Дичко

24 жовтня 1939року/

Леся Василівна Дичко – видатна представниця української музичної культури, неперевершений митець сучасності.

Твори мисткині завжди широко представлені на хорових фестивалях, конкурсах та у концертних програмах світу: США, Канади, Франції, Великобританії, Голландії, Іспанії.

Леся (Людмила) Дичко – українська композиторка, народна артистка України, заслужена діячка мистецтв України, лауреатка Національної премії України ім.Т.Шевченка.

Л.Дичко багато зусиль докладає для розвитку й популяризації української хорової музики. Вона – голова журі конкурсів молодих композиторів «Південна Пальміра», Форуму християнської молоді України, член журі Міжнародного хорового фестивалю в місті Хайнувці (Польща), провадить велику роботу як секретар Національної спілки композиторів України з організації хорових концертів «Музик Фесту» і «Прем’єр сезону».

Всі важливі віхи української культури ХХ століття та нинішнього часу неможливо уявити без творчості Лесі Дичко. Її мистецький шлях розпочинався в знакові для української музики 60-ті роки: серед друзів того покоління були Валентин
Сильвестров, Леонід Грабовський, Євген Станкович, Володимир Губа.

Лесі Дичко пощастило займатися в класі Бориса Лятошинського, який завжди виявляв інтерес до новаторства у творчості, заохочував до цього і своїх учнів. Завдяки школі Б.Лятошинського, вони засвоювали найновіші мистецькі течії, художні пошуки західноєвропейської культури 2-ї половини ХХ сторіччя, виявляли новий незвичний погляд на можливості фольклору.

Музика Л.Дичко належить до елітарної української культури нового часу.

Її творчість – не просто континуація того, що було. Вона знаменує новий напрям модернізму в українській музиці кінця ХХ - початку XXI століття, модернізм «шістдесятників». Це було очевидне протистояння традиціоналізму, що знаходив підтримку в догматах соцреалізму та народності в радянську епоху.

Одним з перших і найяскравіших неофольклорних творів композиторки стала кантата «Червона калина» (1968-1971). В українській народній символіці супліддя калини означає відданість рідній землі, любов до неї аж до самозречення і найбільших жертв. Знайомі кожному українцеві пісні «Чи я в лузі не калина була», «Пісня про Байду», «Побратався сокіл з сизокрилим орлом», «Дума про Нечая» в кантаті сприймаються по-новому, свіжо і незвично.

Виконання саме цього твору стало помітною подією в мистецькому житті України, а до молодої, талановитої композиторки прийшло особливе визнання. Кантата «Червона калина» стала уособленням нашої національної історії, символом непокори і нездоланості, символом любові до України. Зазначу, що у ті часи пильне око цензури стежило за кожним кроком митця і навіть натяки на національні акценти сприймалися як прояви націоналізму. І все ж, зовнішні чинники ніяк не могли стати на заваді патріотично зорієнтованим творцям національної культури.

Головна особливість новацій Лесі Дичко – у гострому відчутті часу. І в цьому – часто не одностайне погодження з ним, а – порушення стереотипу сприйняття. Поява кожного з творів – подія – своєчасна і органічна.

Новизною символічних образів, гостротою засобів музичної мови позначені її балети «Метаморфози», «Досвітні вогні», «Катерина Білокур», камерно-вокальні твори на слова П.Грабовського, Л.Українки, М.Рильського, І.Франка, опери «Золотослов», «Різдвяне дійство», ораторія «Індія - Лакшмі».

1500-річчю Києва мисткиня присвячує монументальні хорові твори – ораторію «І нарекоша ім’я Київ» («Легенди про Київ») та кантату «У Києві зорі». Прагнучи правдиво показати історичні події, зафіксовані в літописах, композиторка на основі неординарного й глибокого синтезу професійної та народної музики поєднує різноманітні інтонаційні пласти – давньоукраїнську монодію, українську думу, обряд, ліричні пісні.

Л.Дичко приділяє постійну увагу творчості для маленьких музикантів і слухачів. Це кантати «Сонячне коло», «Здрастуй, новий добрий день», «Весна», «Барвінок», в яких оживають безпосередньо-наївні, ігрові та казково-фантастичні образи українських дитячих казок і обрядів.

Найбільшу популярність і визнання принесли Л.Дичко саме хорові композиції, в яких вона продовжила українську традицію авторської духовної музики і майстерно поєднала риси українського народного й церковного хорового співу.

Важко знайти в Україні співочий колектив чи ансамбль, який не виконував би твори Лесі Дичко. Важко також назвати в країні та за її межами хоровий конкурс чи фестиваль, де не брала б участь «хорових справ майстер» Леся Дичко, яку жартома називають «міністром хорової культури України». А відомий польський композитор Ромуальд Твардовський «присвоїв» їй звання «Королева української хорової музики».

Леся Дичко неодноразово була гостем нашого міста, нашого музичного коледжу. Її Літургія Іоанна Золотоустого, окремі частини з Божественної Літургії № 1 були виконані в церкві Пресвятої Трійці.

Варто зазначити, що Л.Дичко чи не перша в сучасній українській музиці звернулась до жанру «літургії». Її дві Літургії позначені неформальним підходом до класичного канону жанру, новаторською силою музичного «слова» й, дуже важливо, гармонічною красою цілого.

Обидві Літургії існують у кількох варіантах – для різних складів виконавців, а Друга – для концертного виконання і для церковної відправи. Слід зазначити, що Перша Літургія витримала найсуворіший іспит, прозвучавши у Кафедральному соборі св.Володимира міста Києва з дозволу заступника Патріарха Київського і Всієї Руси-України Блаженнійшого Митрополита Філарета. Цей твір присвячений чоловічій хоровій капелі Л.Ревуцького, яка була першим її виконавцем. Серед досконалих інтерпретаторів Другої Літургії – камерний хор «Київ», художній керівник Микола Гобдич ( випускник нашого музичного училища), який і підготував цей твір до друку.

Л.Дичко – митець широких уподобань. Її знання шедеврів живопису, архітектури, скульптури, літератури знаходять в музиці чудове поєднання. Можливо тому її творчості властивий художній та культурний універсалізм. «Враження від архітектури, історичних пам’яток різних країн і народів я намагаюся осмислити в музиці», – зазначає Л.Дичко. Власне завдяки цьому виникли «Іспанські фрески», «Французькі фрески», «Швейцарські фрески».

Сьогодні постать Лесі Дичко – справжнє явище мистецтва, втілення національної стихії, філософічности, самобутніх духовних традицій України. Сама композиторка не уявляє свого життя без музики: «Я маю дуже щасливу долю. Все життя я віддала музиці. I якби мені запропонували все спочатку, я б знову обрала музику. Музика, музика і тільки музика». І своїм творчим життям Леся Дичко робить все для того, щоб наповнити цей світ Добром, Любов’ю, Милосердям.

Многая літа мисткині! Нехай буде благословенне її ім’я!

Лариса Соловей,

викладач ДМФК імені В.Барвінського

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування