«Пам'яті загиблих в російсько-українській війні»

«Або погибель, або перемога -
сі дві дороги перед нами стане..
Котра з сих двох нам судиться дорога?
Дарма! повстанем, бо душа повстане».

Саме ці слова Лесі Українки стали епіграфом до нового видання творів Миколи Ластовецького: Світсько-духовний концерт (№ 5) «MEMORIALIS» для мішаного хору а cappella в трьох частинах.

М.Ластовецький – український композитор, заслужений діяч мистецтв України, член НСКУ, лавреат Міжнародної премії ім.С.Гулака-Артемовського, мистецької премії імені Юрія Дрогобича, премій імені С. Людкевича та імені В.Косенка. Композитор активно працює у різних музичних жанрах, є автором симфонічних, камерно-інструментальних, хорових творів, автор творів різних жанрів, стилів та виконавських складів.

Панорама хорової музики митця досить розширена, це численні твори на слова Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, М. Рильського, П. Перебийноса, В. Романюка та ін.

Твори останніх років присвячені важливим і актуальним темам нашої історії, резонують з викликами та потребами сучасності, з теперішніми подіями, це хорові твори «Бог. Україна: Слава Україні! – Героям слава! Народ», хоровий концерт № 4 «Я вірю, моя ти Батьківщино!» на слова Миколи Магери та Симфонієта «Пам’яті героїв Крут» і «Легенда про Кармалюка» для симфонічного оркестру.
Микола Ластовецький активно використовує поезію Лесі Українки у своїй хоровій творчості, зокрема звертаючись до мотивів боротьби, незламності духу, стійкості та надії. Це два музичні цикли «Мелодії смутку і надій» і «Contra spem spero!», які являють собою своєрідний психологічний портрет «.… маленької жінки з душею скованого Прометея».

Хоровий концерт «Меморіаліс» (з лат.-памʼятний, такий, що вшановує памʼять про когось або визначну подію) має підзаголовок «світсько-духовний». «Світський» вжито у значенні «не церковний», натомість термін «духовний» представляє в даному контексті «духовність», як вищий прояв людяності, і у нас він зв 'язаний з втіленням непереборного духу волелюбної української ментальності (втілення духу - людська душа), який, незважаючи ні на які перешкоди та можливі історичні поразки й невдачі – за визначенням І. Франка – є духом вічним, «що тіло рве до бою».

Твір присвячено «героїчним воїнам ЗСУ та безневинним жертвам терористичних атак в російсько-українській війні, яку рашисти розвʼязали 24 лютого 2022 р., щоб поневолити і знищити українців як народ, а Україну як державу, що вони постійно робили, починаючи з підступних Переяславських угод березня 1654 року, за якими Україна невдовзі втратила субʼєктність. В наших серцях завжди житиме вдячна пам'ять про відомих і зовсім невідомих українок та українців, які протягом століть боролись за рідну землю проти московсько-імперського іга. Вся наша багатостраждальна історія написана кровʼю і сльозами» – М.Ластовецький.

Музична мова М.Ластовецького, яка поєднує традиційні та сучасні елементи, допомагає створити необхідну атмосферу – від скорботи до піднесення та героїзму, передати заглиблення у роздуми та смуток, притаманні поетичним образам використаних поезій Лесі Українки:
1. Сторонько рідна! Коханий мій краю!
2. Україно! Плачу слізьми над тобою.
3. Всі наші сльози тугою палкою.

Редактор-упорядник хорового концерту Зоряна Ластовецька-Соланська–кандидатка мистецтвознавства, професорка, завідувачка кафедри історії музики Львівської національної музичної академії ім. М.Лисенка.

Гарний дизайн обкладинок, зроблений автором, репрезентує фото Алеї Героїв на Майдані Незалежності. М.Ластовецькому вдалося знайти зображення, які передають схожі емоції та ідеї, властиві творчості поетеси – незламність духу, жертовність, глибокий сум і надію на перемогу світла над темрявою.

Видання адресоване викладачам і студентам навчальних музичних і музично-педагогічних закладів, хоровим диригентам, вчителям музики загальноосвітніх шкіл та шкіл естетичного виховання, керівникам хорових колективів.

Лариса Соловей,
викладачка ДМФК імені В.Барвінського

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Міжбуквенний інтервал
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування